Zase ta proklatá oranžová
Přidal jsem do článku fotku ze svěťáku v Maďarsku s totálně neviditelnejma průsekama žlutou vs. to jak by to vypadalo "průsekovou" značkou v zelený variantě. Když si tu fotku rozkliknete a sednete si na dva metry od monitoru, tak je to pořád ještě zaznamenatelný, narozdíl od původní varianty, která není vidět ani na půl metru. Navíc síť sjízdnejch cest to nijak neruší a díky zelené je z toho zřejmé, že jezdit se po tom nemá.
Nepíšu tenhle článeček proto, abych hanil podle mě nejpovedenější šumperácký víkend, ale proto, aby se rozjela diskuze a přišlo směrem od mapové komise nějaké doporučení pro pořadatele. Myslím totiž, že nejen já mám problém s oranžovou značkou Rideable area, která se v některých případech podle mě používá poněkud nesmyslně. A nebo mi mé otazníky třeba někdo vysvětlí?

Použití značek určených pro plochu k vyznačení línie
Tak s tímhle mám největší problém. Přijde mi, že historicky někdo nepochopil značku, která má i ve svém názvu slovo area tedy oblast. Podle mě, když se na to koukám selským rozumem, tak oranžová jezditelná oblast vznikla pro louky, kde se můžu pohybovat mimo cesty po ploše. A tak mi rozhodně přijde nesmyslné použití oranžové pro místa kde předpokládám jízdu po línii, nebo jakoby po chybějící cestě. Podobně mám problém s použitím žluté pro průseky. Žlutá taky vznikla pro vyznačení plochy, paseky a ne pro průseky. V tomto případě to asi vzniklo překroucením smyslu žluté kvůli tomu, aby se po průsecích nejezdilo a tak se hledala alternativa. Takto zneužitá oranžová a žlutá je navíc velmi špatně čitelná a o tu čitelnost by mělo jít především.
Dva příklady z uplynulého víkendu na obrázcích
Sobotní postup na kontrolu 24 vede po tečce, tedy pěšince a mění se v půlce paseky na oranžovou línii. Chápu, že když se to mapovalo pěšinka se asi ztratila a nebyla zřejmá. Přitom řešení to má i při použití teček, obzvlášť když je to nakonec jediné místo na mapě. Buď, tam jako pořadatel před závodem 5x projedu na kole a moje stopy usnadní určení směru prvním závodníkům, protože později startující už mají vyježděnou regulérní cestu a rozdíl od předchozích teček nepoznají. A nebo pokud projetí pořadatelem nestačí, tak dám do terénu fáborky, tak jak to třeba bývá na závodech v Rakousku. Tam se pořadatel jistí žlutým fáborkem v místech, kde nechce aby závodníci opustili plánovaný směr a vypíchne to v pokynech. Tak jako tak to prostě chce upřednostnit značku pro línii se sjízdností tedy tečku nebo třeba i čárku, pokud je v tom místě dobrá sjízdnost.
Naopak co mě trochu dostalo byl nedělní příjezd na sběrku po žluté ploše (louce). Když jsem mapoval kudy na sběrku, tak jsem si prostě musel zastavit a dokouknout jestli tam není nějaký chyták a příjezd okolo, protože v pokynech zmíňka o možnosti dojet po žluté na sběrku není a vlastně by jsme měli být všichni disk. Tam měla být jednoznačně použita značka umožňující jízdu po ploše.
Sjízdná oblast – oranžová vs. černý rastr
Další extrém s oranžovou jsem zažil v loni na SP ve Švédsku, kde byla oranžovou vyznačena jezditelná plocha ve vysokém lese, kde bylo spousta pěšinek, které nešlo zakreslit do mapy. I přes to, že jsme o jezditelné ploše věděli z pokynů, jsem letěl vysokým lesem a čekal kdy konečně přijde louka nebo oblast bez stromů, kde se bude moct přijet mimo cesty ke kontrole. Než mi to secvaklo, že to je jezditelný vysoký les, bylo po závodě. Lepší použití pro oblast je jednoznačně černý rastr (viz třetí obrázek), kde vidím z podkladu jestli jde o les nebo louku.
Jak bych to chtěl já (c:
Takže asi je to všem jasný, ale pro zopakování já bych si to představoval nějak takhle:
Tam kde se závodník má pohybovat po línii, jednoznačně používat značky pro cesty a pěšinky. I když to třeba v prostoru nejsou trvalé záležitosti mapa se stejně váže hlavně v aktuálnímu závodu (třeba i vyjeté koleje podle lesa, nebo ve vinicích) – případně zavedení těchto značek v nějakém odstínu šedé, protože pořád to tak bude čitelnější a srozumitelnější.
Průseky bych vrátil, tak jak bývaly za starých dobrých časů dlouhou úzkou čárkou. Pro pochopení, že nejsou sjízdné by mohly být tmavě zelenou, což by se stalo výborně čitelnou, od jezditelných pěšinek snadno rozeznatelnou a nejpochopitelnější kombinací. A pro jistotu do pokynů a na start znázornit po kterých značkách se může jezdit a po kterých ne – to by se myslím hodilo všem kteří s mapou na kole začínají a přijedou na OPEN závod.
Oranžová úplně do koše a pro plochy bych používal už jen rastr, který nechá prosvítit i podkladovou barvu, ze které je jasno jestli jde o les nebo louku.
Protože tady nejde dát LIKE, tak mě podpořte v diskuzi prostým SOUHLAS, nebo přihoďte vlastní pohled. Ať mapová komise vidí co nás trápí a něco se s tím konečně udělá (c;