Nový mapový klíč pro MTBO

15. 4. 2010
Jirka -Albert- Vraný
Po třech letech platnosti mapového klíče ISOM 2007 dochází k několika jeho změnám. Vše je sice zatím neoficiální, ale mapy upravené podle tohoto klíče už byly použité na tréninkovém kempu ve Švédsku a hlavně budou použité na prvních závodech světového poháru v Maďarsku. No a tudíž i na prvním kole českého poháru. Následující článek se z velké části týká právě toho, jak to bude v Maďarsku.

Nejvýznamnější změnou kterou nový klíč přináší je čtvrtá hodnota pro klasifikaci sjízdnosti. Místo jedné čárky budou dvě – pro pomalejší a rychlejší cesty. Sjízdnost a rychlost by měla být odstupňovaná přibližně po čtvrtinách.

Pracovní verze klíče
  • Plná čára: rychlá jízda – 75%-100%, pevný povrch
  • Dlouhá čárka: střední rychlost – 50%-75%, různé překážky jsou možné
  • Krátká čárka: nízká rychlost – 25%-50%, je potřeba se soustředit na terén
  • Tečka: obtížně sjízdné nebo nesjízdné – 0%-25%, místy může být nutné tlačit

Další důležitou změnou je zakreslování zakázaných cest pomocí lomené čáry. Díky tomu je přesně možné vyznačit odkud kam je cesta zakázaná a kde je povoleno jí křižovat. Spíše kosmetickou změnou je pak tečka uprostřed kolečka pro označení kontroly.

Co se nesmí v Maďarsku

V Maďarsku pak bude jako zvláštní symbol použita také dvojí žlutá barva – 50% žlutá pro sjízdné plochy a 100% žlutá pro nesjízdné otevřené plochy. Sjízdné ve smyslu povolené projíždět – to jak rychle a zda vůbec tam bude možné jet samozřejmě ani zmapovat nejde.

Jako další upozornění uvádějí pořadatelé, že široké cesty, které uprostřed mají dobře sjízdný pruh, ale kolem něj jsou hluboké hůře sjízdné koleje vyjeté těžkou technikou, jsou značené krátkou čárkou – jako špatně sjízdné. Více k mapám v Maďarsku je v originálním článku.

Na závěr osobní komentář k novému klíči. Můj názor je, že ve stávajícím mapujeme většinu cest v lese čárkou, protože cest kde se dá jet opravdu rychle a ještě mapovat (plná) moc není a na druhou stranu, teček kde je rychlejší běžet než jet na kole (tečka) taky ne. Takže tohle rozšíření docela vítám. Lomená čára pro zakázané cesty se zkoušela už vloni v Dánsku a je to určitě dobré, jen těch cest nesmí být zakázaných moc, pak je mapa celá fialová.


Líbí se vám článek? Sdílejte ho dále: Email Facebook LinkedIn

Další články, které by se vám mohly líbit

Zlatí parťáci

Stříbrní parťáci

Bronzoví parťáci

Mediální parťáci

Parťáci MTBO

Newsletter Českého orienťáku.
Orientujte se v novinkách

Novinky ze světa orientačních sportů na váš e-mail

Přihlášením k odběru vyjadřujete souhlas se zpracováním Vašich osobních údajů.